مقاله آموزشی

فواید و مضرات دئودورانت یا مام

پنجشنبه, ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰۳:۲۷ ب.ظ

 

دوش گرفتن، خشک کردن بدن و موها، مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از مام زیر بغل یا دئودورانت، لباس پوشیدن و رفتن سر کار و زندگی روزانه. این روتین آغاز یک روز برای میلیون ها نفر در دنیا است. همین روال ساده و تکراری که استفاده از مام زیر بغل در آن یکی از مراحل اصلی است، سبب شده که صنعت تولید محصولات ضد تعریق در آمریکا تجارتی 18 میلیارد دلاری باشد. گرچه از ارزش این تجارت در ایران اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما نگاهی به میز توالت خانه خودمان نشان می‌دهد که این کالا تا چه اندازه در زندگی روزمره ما نقش دارد. بسیاری از ما بدون استفاده از رول ضد تعریق یا مام، اصلاً از خانه خارج نمی‌شویم.

اما کالایی تا این حد مهم با نقشی چنین پررنگ در زندگی روزمره، آیا فقط مانع تعریق زیاد یا کنترل بوی بد آن می‌شود؟ به راستی مضرات و فواید مام چیست؟ آیا این محصول، چنانکه در برخی مقالات پزشکی، وب سایت های علمی یا مجلات حوزه سلامت گفته می‌شود، ارتباطی با سرطان دارد؟

اگر این پرسش‌ها، سؤال شما نیز هست، این مطلب را تا انتها بخوانید. به کمک سرفصل‌های زیر، ابتدا به شما در خصوص مضرات و فواید مام خواهیم گفت، سپس موضوع مام و ارتباط آن با سرطان پستان را به طور کامل تشریح خواهیم کرد. با  انواع مام آشنا شوید.

 

چرا بدن انسان عرق می‌کند؟

تعریق باعث می‌شود دمای بدن همواره در سطحی نرمال باقی بماند. این موضوع به انسان کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری بتواند به شکل روان و راحت به فعالیت خود ادامه دهد. بدیهی است که اگر بدن بیش از حد گرم شود، روند انجام فعالیت های عادی آن مختل می‌شود.

همچنین برخی مطالعات روی بدن انسان نشان داده است که عرق کردن سمومی که بدن در طول شبانه روز از غذاها، نوشیدنی‌ها و محیط اطراف جذب کرده است، دفع می‌کند. همچنین عرق کردن به تنظیم میزان آب بدن نیز کمک می‌کند. مقاله ” دئودورانت زیر بغل چیست ” را بخوانید.

چرا از مام استفاده می‌کنیم؟

بدون شک تعریق برای بدن انسان مفید است. اما این موضوع باعث نمی‌شود که اغلب ما از تعریق زیاد، در هر شرایطی، فراری نباشیم. همه ما دوست داریم در محیط های عمومی، مانند محل کار یا تحصیل خود آراسته باشیم. تعریق زیاد باعث می‌شود به اندازه کافی اعتماد به نفس حضور در این فضاها را پیدا نکنیم. چرا که هر لحظه نگران خیس شدن لباس خود از شدت تعریق یا بو گرفتن بدنمان هستیم. به همین سبب از مام یا همان رول های ضد تعریق، استیک ضد عرق یا دئودورانت استفاده می‌کنیم تا کمتر در معرض مشکلات ناشی از تعریق زیاد بدنمان باشیم.

اما استفاده از مام یا رول های ضد عرق، علاوه بر مزیت هایی که دارد، شامل مضراتی نیز می‌شود. در ادامه، با نگاهی بدون جهت گیری، نسبت به این که به طور کلی استفاده از مواد ضد تعریق رایج در دنیا خوب است یا خیر، به بررسی فواید مام زیر بغل و مضرات استفاده از این محصول می‌پردازیم.

 

 

فواید مام زیر بغل چیست؟

  • کنترل معضل تعریق زیاد زیر بغل

یکی از قسمت های بدن که تجمع غدد ضد تعریق در آن زیاد است، ناحیه زیر بغل است. میزان تعریق در بدن افراد مختلف، بسته به شرایطی مانند ژنتیک و فعالیت های فیزیکی بدن متفاوت است. اما به هر حال زیر بغل قسمتی است که اغلب زیاد عرق میکند. استفاده از مام مردانه یا مام زنانه باعث می شود غدد تعریق در این ناحیه برای مدت زمان مشخصی از فعالیت باز مانده و بدن انسان تقریبا خشک بماند.

  • ممانعت از ایجاد بوی بد عرق در بدن

لایه پوششی که مام مردانه و مام زنانه روی پوست ایجاد میکند، علاوه بر آن که مانع موقتی عرق کردن می شود، با توجه به رایحه ای که دارد، از ایجاد بوی بد عرق در بدن نیز جلوگیری میکند.

 

  • جلوگیری از خیس شدن لباس

ممکن است بدن شما تمیز باشد و عرق کردن بلافاصله منجر به بو گرفتن بدنتان نشود. اما اگر تعریق بدنتان آنقدر زیاد است که زیر بغل لباستان اغلب خیس می‌شود، بدیهی است که باید از محصولی استفاده کنید که مانع این اتفاق ناخوشایند شود. خیس بودن لباس در اثر تعریق زیاد، خوش تیپی و آراستگی شما را به شدت تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. بنابراین یکی از فواید مام زیر بغل این است که اجازه نمی‌دهد لباستان در اثر عرق کردن زیر بغل خیس شود.

 

 

 

 

  • نرم و لطیف شدن پوست زیر بغل

برخی از مام های مردانه یا زنانه یا استیک ضد تعرق مردانه حاوی موادی هستند که در اثر استفاده مکرر و منظم، منجر به نرم و لطیف شدن پوست ناحیه زیر بغل می شوند. بنابراین اگر از تیرگی پوست این قسمت بدن خود خجالت زده اید، میتوانید از مامی استفاده کنید که در لیست مزیت های آن، این مورد ذکر شده است.

  • افزایش اعتماد به نفس

اگر در نیمه روز احساس کنید که بدنتان بوی عرق می‌دهد، اولین کسی که از این موضوع دچار ناراحتی خواهد شد، خودتان هستید. هیچ دوست یا همکاری هم تمایلی برای هم صحبتی با کسی که به اندازه کافی خوش بو نیست، ندارد. بنابراین یکی از فواید مام زیر بغل این است که مانع از عرق ریختن بیش از حد شما در طول روز خواهد شد. به همین جهت شما اعتماد به نفس بیشتری برای مصاحبت با دیگران خواهید داشت.

 

 

  • امکان استفاده از لباس های خیلی روشن یا خیلی تیره

برای کسانی که زیاد عرق می‌کنند و این تعریق مدام لباسشان را خیس می‌کند، پوشیدن لباس‌های خیلی روشن یا خیلی تیره اغلب غیر ممکن است. چرا که لباس های روشن در اثر تعریق زیاد، زرد رنگ می شوند و لباس های تیره، شوره میزنند.

مضرات مام زیر بغل چیست؟

  • احتمال ایجاد آلرژی در بدن استفاده کننده از مام زیر بغل

یکی از مضرات استفاده از مام زیر بغل این است که امکان دارد بدن شما نسبت به یک یا چند مورد از مواد تشکیل دهنده مام آلرژی داشته باشد. آلرژی خود را به شکل یک واکنش پوستی نشان می‌دهد. به طور مثال اگر بعد از مصرف مام زیر بغل دچار ورم های دردناک، احساس درد در ناحیه زیر بغل و بازوها، بثورات شامل قرمزی پوست، لکه های خشک، تاول، تورم، کهیر و سوزش شوید، همگی از نشانه های آن است که بدن شما به مام زیر بغلی که استفاده می‌کنید، آلرژی دارد. عمده دلیل ایجاد مشکل در پوست به دلیل وجود آلومینیوم در مام است. اما بد نیست بدانید این تنها عامل یا آلرژن موجود در مام زیر بغل نیست.

 

منبع:فروشگاه اینترنتی تیم کالا

  • نجما گایینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی